تبلیغات
ایها السالکین - درس اخلاق[جلسه ی بیست و یکم]
قال رسول الله(ص):همانا من برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شده ام.

بسم الله الرحمن الرحیم

 

این جلسه به نظر رسید كه تتمه بحث‌های چند جلسه قبل در مورد زندگی دنیا، مطرح شود. نكته‌ای در مورد اموال باقی مانده بود كه عرض می‌شود. با توجه به معنی حیات دنیا، معلوم شد كه در درون انسان است و در بیرون نیست. پس اموال كه در بیرون است، از قبیل حیاط و ماشین و آپارتمان و ... منظور این‌ها نیست. عرض شد كه اینها آیات الهی است. بلكه در درون انسان، حسی است به عنوان حس مالكیت؛ وقتی این حس قوی می‌شود، اثر آن در بیرون ایجاد می‌شود كه توجه به اموال بیرونی و تكاثر حاصل می‌شود.

پس قرآن «تكاثر» را فرموده. تكاثر وقتی به وجود می‌آید كه این حس مالكیت قوی بشود و قرآن ما را طوری تربیت می‌كند كه بفهمیم مالك حقیقی و مطلق خداست. این معنا اگر حاصل بشود، از حیات دنیا رها خواهیم شد كه در قرآن اشاره شده است. قرآن می‌فرماید: (آیه 5 سوره حدید)

«لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ.»

یا در سوره یونس آیات 48 و 49 می‌فرماید: «وَ یَقُولُونَ مَتى هذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِین. قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسِی ضَرًّا وَ لا نَفْعاً إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ». در جواب آن مشركین كه به استهزاء گفتند این عذاب خدا كی هست؟ قرآن فرمود: به آنها بگو: من حتی به خودم مالك نفع و ضرر نیستم. همینقدر بدانید كه: «لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلا یَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا یَسْتَقْدِمُونَ» (ادامه آیه 49 سوره یونس). مهم این است كه لحظه اجل كه برسد، این احساس مالكیت، به پایان خواهد رسید.

در سوره فرقان آیه 2 می‌فرماید: «... وَ لا یَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً وَ لا یَمْلِكُونَ مَوْتاً وَ لا حَیاةً وَ لا نُشُوراً.»

آنها كه به خدا شریك قرار می‌دهند و آنهایی كه در مالكیت از خدا بریده‌اند و... آنها بدانند كه آنچه كه [اینها] از خدا بریده‌اند و [آن چیز] به جایی رسیده كه در حد اِله شده است، آن حتی برای خودش هم مالك نیست تا چه برسد به اینكه شما روی آن حساب باز كنید: «وَ لا یَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ ضَرًّا وَ...»

خوب، با توجه به این آیات و آیات متعددی در مورد مالكیت، اگر ما بخواهیم توجه كنیم می‌بینیم كه این انسان، نمی‌تواند مالكیت خدا را احساس كند و خود را و آنچه در اختیار اوست، خیال می‌كند كه آن را می‌تواند هر كاری در باره‌اش بكند. مثل این انسان مثل بچه‌ای است كه پدرش خودكاری را برایش خریده است و این بچه نسبت به آن خودكار، احساس مالكیت می‌كند و حتی وقتی پدر می‌گوید بده برادرت هم با آن خودكار بنویسد، نمی‌دهد. حتی خود پدر می‌گوید یك لحظه بده با آن چیزی بنویسم، نمی‌دهد. یعنی با آن عالم كودكی و عالم پستی كه دارد، با همه وجودش باورش این است كه من مالك هستم و نمی‌فهمد كه آخه همین الآن این پدر، این خودكار را به من داده. و او اجازه داد، [آنگاه] مال من شد. فكر آنقدر كوتاه است كه نمی‌تواند آن را درك كند. حتی خود پدر هم بخواهد آن را بگیرد، داد و بیداد می‌كند.

وانسان بیچاره هم نمی‌بیند كه... واقعاً طرز فكر این انسان از آن كودك هم پایین‌تر است. كافی است یك لحظه فكر كند كه، تا صبح این هفت هشت ساعت را كه در خواب بودم، همه چیز را از من گرفته بودند. من كه هنرمند بودم و هنرم را در نمایشگاه گذاشته بودم و منتظرم كه مال من برنده شود و ببالم، یا كشف و اختراع من، همه این‌ها از این است كه من، خود را مالك می‌دانم. یك میز شكسته را به من می‌دهند، احساس می‌كنم واقعاً مالك آن قسمت ش0ده‌ام.

مثل یك بچه سه ساله نمی‌تواند بفهمد كه همین الآن به من دادند. در حالیكه اگر چند لحظه فكر كند، [درمی‌یابد كه] من همین الآن كه صبح از خواب بیدار شدم، با همه علم و نبوغ و استادی‌ام، تا ساعت 5 صبح، همه این‌ها صفر بود. در ساعت 5 و 10 دقیقه و 12 ثانیه همه این‌ها را به من دادند. اگر قرص خواب‌آور به من داده‌ بودند و تا ساعت 12 خواب بودم، خوب [آیا] ساعت 8 این‌ها را داشتم؟ هیچ چیز نداشتم كه. اگر نداده بودند، ساعت 6 من همان هیچ بودم. اینها را مرتب [1هر روز] صبح به من می‌دهند كه من حتی مالك خودم هم نیستم.

اگر فخر می‌كند كه من فلان دستگاه را ساختم یك ذره فكر نمی‌كند كه آخر مگه این رامغز من نساخته ؟

[خوب این مغز را چه كسی به من داده است ؟] این همان‌ مغزی است كه اگر من تصادف كنم و‌‌آن مغز آسیب ببیند، من [در اثر دیوانگی] با پیچ گوشتی می‌خواهم خودم را داغون كنم و لازم است كه دیگران بیایند و جلوی آسیب رساندن من به خودم را بگیرند.

یا مثل این است كه فلانی می‌گوید: من چشمانم از 200 متری، موریانه را می‌بیند. آخه مگر چشم را خودت درست كردی [كه افتخار می‌كنی] این چشم می‌بیند؟!

علت عصبیت‌‌های بی‌مورد، هم همان توقعات بی‌مورد است كه اگر خود را چیزی بدانیم، آخرش این می‌شود. پس این آیه كه می‌فرماید: «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ». آنقدر هم آسان نیست كه ما بگوییم می‌فهمیم. این نیاز به علم خاصی دارد. لذا می‌فرماید: «اعْلَمُوا» (بدانید، آگاه باشید).

انسان همیشه با گوش می‌شنود و می‌فهمد. اما بعضی وقت‌ها این را با گوش جان می‌فهمد. مثلاً كسی لطیفه‌ای را تعریف می‌كند و ما هم آن را می‌شنویم و می‌فهمیم و رد می‌شویم. اما در خانه همان لطیفه را برای خودمان بازگو می‌كنیم و به آن بازگویی خودمان هم گوش می‌دهیم. آنگاه تازه می‌فهمیم كه این مطلب، در عین كوتاهی، خیلی پرمعنا و عمیق بوده است. لذا طوری می‌فهمد كه از ته دل تا چند روز خنده‌اش می‌گیرد و شاید این مطلب را دو ساعت پیش شنیده است؛ اما نه اینجور كه الآن شنید؛ نه با گوش جان.

یا اینكه كسی به او حرفی می‌زند. شب آن حرف را برای خودش بازگو می‌كند و به آن بازگویی خودش هم گوش می‌دهد. تازه می‌فهمد كه عجب! فلانی با این حرف خود چه توهینی به من كرده است! قبلاً هم آن حرف را شنید اما نه با گوش جان. لذا قرآن می‌فرماید: «وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِینَ قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ لا یَسْمَعُونَ». (انفال – 21) (و مانند كسانی نباشید كه گفتند: «شنیدیم»؛ ولی در حقیقت نمی‌شنیدند.)

بله! ما این‌ها را شنیدیم اصلاً رویش تحقیقات كرده‌ایم، اصلاً آن‌ها را تدریس كرده‌ایم. نه، اینطور نباشید، با دقت بشنوید. و این از راه تربیت نفس است كه إنشاءالله به بركت ماه رمضان و غیره حاصل شود.




طبقه بندی: جزوه ی معرفت نفس و فطرت، 
نگارش در تاریخ دوشنبه 11 مهر 1390 توسط العبد العاصی | نظرات ()
درباره وبلاگ

سلام و رحمة الله.این وبلاگ در نظر دارد جزوه،فایل های صوتی،مطالب و سخنرانی های اخلاقی تربیتی بزرگان را در اختیار شیفتگان و سالکان سیر الی الله قرار دهد تا عاشقان حضرت حق با استفاده از مطالب تربیتی و رهنمودهای عارفانه ی بزرگان این راه را طی نمایند .وبلاگ علاوه بر این رهنمودها، مطالب ودرس های اخلاقی وعرفانی شاگردان آیت الله سعادت پرور را در اختیار علاقمندان قرار خواهد داد.ان شاءالله
التماس دعا
پست الکترونیک
تماس با مدیر
موضوعات
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نظر سنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ





نویسندگان
صفحات جانبی
پیوند ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

  نرم افزار مدیریت اطلاعات شهدا -ایثار